måndag 1 augusti 2016

Tygtryck

Jag har funderat på att göra tygtryck en tid, men jag visste inte riktigt vad jag ville göra. Jag funderade först på att trycka en hel gardin till något rum, men jag var inte riktigt såld på den idén..
När Anttila hade slutförsäljning nyligen så fyndade jag en linnegardin som jag klippte i mindre bitar, perfekt till kökshanddukar! Det blev 12 stycken, och det var en bra möjlighet att testa många olika sorters tryck och färger. Här nere finns lite processbilder och sen de färdiga kökshanddukarna.

Mina tryckverktyg, majskolv, potatisar, gelli plate, egengjorda foamstamps osv..

Potatistryck på gång..

Testar min nya runda gelli plate på linnetyget

En till version av gelli tryck..

De färdiga trycken blev som följande:

Dessa två är tryckta med majskolven, tyvärr höll den gula färgen på att ta slut, så det trycket blev inte så bra.

Tryckta med mina egna foamstamps

Tryckta med potatisar

De två övre är tryckta med gelli plate, den nedre med en rund ink blending tool.

Alla 12 kökshanddukarna färdiga på rad!
Mina personliga favoriter är de med potatistryck, men jag gillar verkligen dem alla! Nu skulle jag ännu behöva sy en snygg fåll runt de kanter som är utan... Det får bli en regnig dag senare ;)

Inga kommentarer: