onsdag 2 mars 2016

Handarbetat

Jag slänger in ett lite annorlunda inlägg här emellan med sånt som jag också hållit på med de senaste månaderna.
I höstas fick jag ett infall att jag skulle börja sticka igen efter en paus på typ 10 (?) år. Jag kan bara grunderna, så det blev några enkla projekt. Sedan bestämde jag mig för att lära mig att virka. Jag har inte alls kunnat det, men jag såg så många fina saker på nätet så jag bestämde mig för att göra ett försök. YouTube var min lärare, och jag lärde mig grunderna. Så det blev några (många!) virkade projekt också. Känner mig som värsta gamla mommon, men det är faktiskt bra att ha något att göra den mörkaste årstiden när man inte vill gå ut så mycket. Här är några saker som jag gjort, inget svårt och invecklat eftersom jag är nybörjare, men man kan nog göra mycket med bara grunderna :)
Bilderna kommer lite i oordning, men här under är en del av sakerna jag gjort, några med mönster eller tutorials som grund, en del utan, en del experiment.

Stickad pläd

Stickade kuddfodral

Virkad julgransmatta

Virkad pläd

Virkad scarf

Virkad "vattenmelonkudde"

Glasskudde

Glasskudde nr 2

Virkad väst, testade en åt dottern före jag gjorde en egen

Virkad väst, kokosknapp
Disktrasor
Fler disktrasor, ett bra sätt att lära sig nya "stygn" och tekniker
Virkad handväska / clutch i "sicksack" mönster
Virkad ampel

En poncho / capelet


Virkad molnkudde (mönster credit Novita)


Matta av gamla lakan


Inga kommentarer: